Головна » Статті » Поради лікаря

Підготовка дітей до школи

 В Україні з 2001 року до першого класу школи приймаються діти, яким до 1 вересня виповнилося шість років та які за результатами медичного та психологічного обстеження не мають протипоказань для систематичного шкільного навчання.

Для визначення ступеню готовності дітей до навчання у школі існують певні медичні та психолого-педагогічні критерії.

 

                   Медичні критерії готовності дітей до навчання у школі

Опис критеріїв

Оцінка готовності дитини до школи

готова

умовно готова

не готова

Рівень біологічного розвитку (біологічний вік)

Відповідає паспортному

Відстає від паспортного

Відстає від паспортного

-темпи прорізання постійних зубів;

 

 

 

- відповідність зросту віку

гармонійний

дисгармонійний

дисгармонійний

- відповідність маси тіла  зросту

фізичний розвиток

фізичний розвиток

фізичний розвиток

- прибавка зросту за останній календарний рік

Прибавка зросту ≥ 5 см

Прибавка зросту < 5 см

Прибавка зросту < 5 см

Рівень резистентності організму (кратність гострих захворювань у дитини протягом року)

Високий або добрий ( ≤3 захворювань на рік

Знижений  (4-5 захворювань на рік)

Низький або дуже низький (≥6 захворювань на рік)

Стан здоров’я, функціональні відхилення, наявність/відсутність хронічних захворювань.

Відсутні хронічні захворювання

Функціональні відхилення або хронічні захворювання у стадії компенсації

Хронічні захворювання у стадії суб- і декомпенсації

Якість вимови окремих звуків

Відсутні дефекти вимови

1-2 дефекти вимови

Численні дефекти вимови

Рівень нервово-психічного розвитку

Без відхилень

Початкові відхилення

Відхилення у поведінці

 

Перевірка готовності дитини до школи ( психолого-педагогічна)

         Часто для діагностики знань дітей, що готуються йти у перший клас, використовують тест Керна-Ірасека. Цей тест дозволяє батькам зрозуміти чи готова їх дитина до школи.

         Орієнтаційний тест шкільної зрілості Я.Ірасека, що є модифікацією тесту А.Керна, складається з трьох завдань: наслідування письмовим буквам, змальовування групи точок, малювання чоловічої фігури за уявленням. Результат оцінюють за п’ятибальною системою, а потім обчислюють  сумарний підсумок усіх трьох завдань. Ця методика дозволяє визначити рівень розвитку дрібної моторики, схильність до оволодіння навичками письма, рівень розвитку координації рухів руки і просторової орієнтації.

         Виявляє загальний рівень психічного розвитку, рівень розвитку мислення, вміння слухати, виконувати завдання за зразком, довільність психічної діяльності.

  1. Намалювати чоловіка.

Дітей просять намалювати чоловіка так, аби було видно і його ноги, для того, аби оцінити, як дитина дотримується пропорцій при малюванні людини. Важливо звернути увагу на те, як дитина малює деталі, обличчя, елементи одягу. Під час малювання неприпустимо поправляти дитину ( «ти забув намалювати вуха»), дорослий мовчки спостерігає.

         Оцінювання проводиться таким чином за п’ятибальною системою.

         1 бал: намальована чоловіча постать ( елементи чоловічого одягу), є голова, тулуб, кінцівки;  голова і тулуб з’єднані шиєю, вона не повинна бути більша за тулуб; голова менша аніж тулуб; на голові – волосся, можливий головний убір, вуха; на обличчі – очі, ніс, рот; руки мають кисті з п’ятьма пальцями; ноги відігнуті (є ступня або черевик); фігура намальована синтетичним способом (контур цільний, ноги і руки ростуть з тулуба, а не прикріплені до нього).

         2 бали: виконання всіх вимог, крім синтетичного способу малювання, або якщо присутній синтетичний спосіб, але не намальовані 3 деталі: шия, волосся, пальці; обличчя повністю промальовано.

         3 бали: фігура має голову, тулуб, кінцівки (руки і ноги намальовані двома лініями); можуть бути відсутні: шия, вуха, волосся, одяг, пальці на руках, ступні на ногах.

         4 бали: примітивний малюнок з головою і тулубом, руки і ноги не промальовані, можуть бути у вигляді однієї лінії.

         5 балів: відсутність чіткого зображення тулуба, немає кінцівок; каракулі.

        

 

2.Скопіювати зразок.

         Багато батьків думають, що це завдання має за мету перевірити, чи може дитина писати писаними буквами, але це не так. Тест спрямований на виявлення вміння копіювати, витримувати пропорції, бачити рядок, вичленити окремі слова. Дається зразок, необхідно написати точно так само. Наприклад: я сиджу, їй дали пити чай, I am sitting.

         Оцінка

1 бал: добре і повністю скопійований зразок; букви можуть бути дещо більші, аніж зразок, але не у два рази; перша буква велика; фраза складається з трьох слів, їх розташування на аркуші горизонтальне ( можливо невелике відхилення від горизонталі).

2 бали: зразок скопійовано розбірливо; розмір букв і горизонтальне положення не враховується (буква може бути більшою, рядок може «тікати» вгору або вниз).

3 бали: напис розбитий на три частини, можна зрозуміти хоча б чотири літери.

4 бали: зі зразком збігаються хоча б дві букви, видно рядок.

5 балів: нерозбірливі каракулі, шаркання.

         Тест показує, наскільки дитина готова до навчання письма, чи бачить вона рядок, окремі слова.

  1. Змалювати крапки зі зразка.

Необхідне точне відтворення, одна точка може вийти за межі свого місця. (Точки можуть бути в будь-якому порядку, можуть складати візерунок, частіше малюють по клітинках).

У зразку 10 точок знаходяться на однаковій відстані одні від одної по вертикалі і по горизонталі.

Оцінювання

1 бал: точне копіювання зразка, допускаються невеликі відхилення від рядка або стовпця, зменшення малюнка, неприпустиме збільшення.

2 бали: кількість і розташування точок відповідають зразку, допускається відхилення до трьох точок на половину відстані між ними; точки можуть бути замінені кружечками.

3 бали: малюнок в цілому відповідає зразку, по висоті або ширині не перевищує його більше, ніж у 2 рази; число точок може не відповідати зразку, але їх не повинно бути більше 20 і менше 7; допускається розворот малюнка навіть на 180 градусів.

4 бали: малюнок складається з точок, але не відповідає зразку.

5 балів: каракулі, шаркання.

         Після оцінки кожного завдання всі бали сумують. Якщо дитина набрала у сумі за усі три завдання:

3-6 балів – у неї високий рівень готовності до школи;

7-12 балів – середній рівень;

13-15 балів – низький рівень готовності, дитина потребує додаткового обстеження інтелекту і психічного розвитку.

         Дітям, які демонструють неготовність до шкільного навчання за медичними та психолого-педагогічними показниками, бажано давати тимчасове  відстрочення на 1 рік.

         Також, відстрочення на один рік рекомендується дітям, в яких протягом останнього року були такі захворювання:

  • інфекційний гепатит;
  • пієлонефрит, дифузний гломерулонефрит;
  • міокардит;
  • менінгіт, менінгоенцефаліт;
  • туберкульоз;
  • ревматизм в активній фазі;
  • захворювання крові;
  • ендокринне захворювання (зоб, цукровий діабет та ін.);
  • невроз (неврастенія, істерія, логоневроз та ін.);
  • черепно-мозкова травма;
  • епілепсія;
  • екзема, нейродерміт;
  • міопія зі схильністю до прогресування (більше 2,0 діоптрій).

З метою гармонійного розвитку та зміцнення здоров’я дітей треба передбачити забезпечення їх біологічної потреби у достатній руховій активності. Оптимальна кількість кроків на день для шестирічних дітей становить 10-13 тисяч.

         З метою оптимального розвитку зорового та координаційно-рухового аналізаторів необхідні щоденні спеціальні вправи, зорові і пальчикової гімнастики та фізичні вправи для зміцнення м’язового корсета тулуба.

         Найбільш повне відновлювання сил дитячого організму забезпечує повноцінни         й сон. Діти шестирічного віку мають спати 10 годин вночі і      1,5-2 години вдень. У цей час центральна нервова, серцево-судинна, дихальна й інші системи організму відновлюють свої функції.

         Належні розпорядок дня, дотримання гігієнічних принципів навчальної діяльності, фізичного виховання, дозвілля і відпочинку дітей є запорукою достатнього рівня функціональної готовності організму до шкільного навчання, гармонійного розвитку та високого рівня працездатності.

 

Костенко І.С. завідувач дошкільного відділення КЗ «Черкаська міська дитяча лікарня ЧМР»

Категорія: Поради лікаря | Додав: 123 (07.07.2017)
Переглядів: 21
Всього коментарів: 0